120210 teknikstrul!

Som vi skrivit på sidan för pedagogiskt dokumentation, så har vi problem med utskrift från iPad.

(I nuläget slåss vi dock med ett tekniskt problem då vår trådlösa sändare inte når riktigt in till avdelningen. Vi har dock kontakt med nätet, både för skrivaren och iPaden, men antagligen är signalstyrkan för svag för att utskrift ska orkas med. Förhoppningsvis så är det orsaken, om inte så har vi ett större problem! Men problem är till för o lösas och alltid lär man sig något på vägen.
Så för tillfället får vi dela ut dokumenten via iPaden och hämta dem via någon av våra nätuppkopplade datorer och skriva ut den vägen.)

120210
Airport extreme är flyttad in till avdelningen, signalstyrkan är mycket bra, men problemet kvarstår fortfarande. Mycket märkligt. Efter samtal med supporten för skrivaren, så kunde vi utesluta att det är fel på skrivaren, då det går att skriva ut från min egen iPhone. iPad hittar skrivaren, men inget händer när man skriver ut. Synnerligen märkligt o irriterande! Ska idag ta med min egen iPad för att se om samma problem uppstår där. Min telefon och förskolans iPad har samma version av operativet, så det kan inte vara ett problem relaterata till olika versioner.

Känns lite tråkigt att skriva om tekniska problem, men då det är en förutsättning för att en del av arbetssättet ska fungera, själva grundidén bakom tex den pedagogiska dokumentationen, så tycker jag det är viktigt att det finns med. Kanske någon av er som läser bloggen har idéer eller erfarenheter och kan komma med tips på lösningar?

uppdatering 120213

I fredags tog jag med min egen iPad och prövade utskriftsfunktionen. Både min iPad och iPhone skrev gladeligen ut till skrivaren. Men! Efter några försök så började samma problem uppstå som vi hade från början med förskolans iPad. Sen fungerade ingenting! Efter jobbet var jag ner till Macsupport, där vi köpt alla prylar, och la fram problemet till deras tekniker. Han var precis som jag väldigt rådlös!🙂 Eller man kanske ska säga trådlös, närå, skämt o sido. Problemet kan ha att göra med programvara för skrivaren, så jag ska se om det finns någon tillgänglig version att ladda ner till skrivaren. Lite märkligt att supporten för skrivaren inte föreslog detta då jag pratade med dem. Återkommer under kvällen!

19.21 / Efter diverse knapptryckande på skrivarens display, så kom jag fram till att skrivaren har den senaste versionen. Så mycket för den lösningen på problemet! :-(   Till råga på allt så fungerar utskrift från min iPhone idag när jag prövade. Teknisk förvirring!

Sammanfattning av problematiken:
Skrivaren hittas på nätverket av de enheter man prövar med. I detta fall har vi prövat med min iPhone, min iPad samt förskolans iPad. Och när man väljer skriv ut på ngn enhet så bekräftas utskriften, dvs “kontaktar skrivaren, förbereder utskrift, skriver ut” . Men endast från min iPhone fungerar det att skriva ut. Alla enheter har senaste versionen av operativet installerat.
Fortsättning följer /



Leave a Reply

